24-bit (DSD, SACD, FLAC) desibel sorunu

'Genel Tartışma' forumunda TechnoRom tarafından 3 Temmuz 2021 tarihinde açılan konu

  1. TechnoRom

    TechnoRom
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    23 Nisan 2020
    Mesaj:
    254
    Alınan Beğeniler:
    44
    Birçok albüm indirmeme rağmen 24-bit bazı albümlerde 16-bit’e göre çok daha düşük ses alıyorum. Hatta 16-bit daha yüksek sesli olduğu daha dinamik geldiğini söyleyebilirim. Bunun sebebi nedir?

    Denemiş olduğum eski albümler The Doors, Eric Clapton ve Eagles gibi sanatçıların albümleri.

    Güncel olanlar ise Red Hot Chili Peppers, Coldplay, Adele ve Jamiroquai.


    Saydıklarımın tamamının 24-bit albümlerini indirdim. Fakat aynı parçaları Deezer’dan dinlediğimde daha yüksek sesli duyuluyor. Daha doğrusu Deezer yüksek sesli vermiyor. Normal ve olması gerektiği desibelde veriyor. Fakat bu 24-bit’te garip bir sorun var. Normalin çok altında düşük desibelde veriyor. Bunun sebebi nedir? İstediğim yükseklikte ses alamayınca sanki 16-bit daha kaliteliymiş gibi bir hissiyat yaratıyor.
     
    #1 TechnoRom, 3 Temmuz 2021
    Son düzenleme: 3 Temmuz 2021
  2. Makale_Helvetia

    Makale_Helvetia
    Expand Collapse
    WAV

    Katılım:
    29 Ocak 2018
    Mesaj:
    862
    Alınan Beğeniler:
    361
    Sebebini ben de bilmiyorum ancak aynı durumu usb audio player pro'da tidal dinlerken oluyor. Aynı şarkının hifi ve mqa formatlarında ses farkı oluyor.
     
  3. TechnoRom

    TechnoRom
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    23 Nisan 2020
    Mesaj:
    254
    Alınan Beğeniler:
    44
    Aynı albümün 3-4 farklı 24-bit versiyonunu indirmeme rağmen ses çok düşük geliyor. Kullananlar bilirler V30 yüksek empedans modunda alındığında ses seviyesi genelde 40’ın üzerine çıkılamaz. Çok yüksek ses veriyor. Adele’in Hello şarkısını normal 16-bit ile 40’ta dinliyorum. Fakat aynı şarkının 24-bit versiyonunu dinlediğimde 16-bit’te 40’ta aldığım desibeli alabilmek için ses seviyesini 55’e getiriyorum. Tam denk geliyor. Ciddi bir desibel farkı var ve bunun sebebini anlayabilmiş değilim. V30’da yüksek empedans modu aktifse 50’de dinlemenizin imkanı yoktur. Kullananlar bilirler ne demek istediğimi. Ses seviyesini 55’e getiriyorum gerisini siz düşünün. Başka şarkıya o arada geçsem yani kulaklarımı patlatır.
     
  4. erenn

    erenn
    Expand Collapse
    FLAC

    Katılım:
    4 Ocak 2014
    Mesaj:
    222
    Alınan Beğeniler:
    507
    Hocam genel itibari ile Dsd ve 24 bit kayıtlar plaktan çekilir. Plaktan iyi çekilmişse ses doğal ve daha dolgun gelir ama kötü çekilen bir kayıtta yer israfı oluyor. Stüdyodan 24 bit kayıt seçeneği çok yok ama denemek amaçlı daft punk ram albümü direk 24 bit stüdyo kaydı var. Orada seste azalma vs yok çünkü plaktan çekilme değil.
     
  5. ziprar

    ziprar
    Expand Collapse
    WAV

    Katılım:
    30 Aralık 2007
    Mesaj:
    578
    Alınan Beğeniler:
    259
    "Loudness war" diye bir olgu var. Eskiden kayıtlarda dinamik aralık gözetilirken, epey bir zamandır daha etkileyici bir his verdiği için dinamik aralığı kötüleştirmek pahasına daha yüksek sese yönelme var.

    Tabii bu olgu genele hitap eden kayıtlarda daha baskın. 24 bit, hi-res vs tabir edilen kayıtlar belki bu açıdan daha özenli yapılıyor olabilir belki bir ihtimal.
     
    mc_technosoft, Mikrobiyolog ve mavi bunu beğendi.
  6. zxc

    zxc
    Expand Collapse
    Analog

    Katılım:
    4 Aralık 2013
    Mesaj:
    3,017
    Alınan Beğeniler:
    6,657
    "daha etkileyici bir his verdiği" için degil de, ortamda dinlenildiginde daha cok dikkat cektigi icin. Dizi ve film arasindaki reklamlarda sesin daha yuksek yayinlanmasiyla ayni sebep aslinda. Yoksa muzigin orjinali hemen hemen her zaman daha etkileyici, cunku muzikteki ani ve yuksek seslerin insanda olusturdugu anlik duygusal tepki (impact) gidiyor; yerini gurultu dinliyormus siradanligi aliyor...
     
  7. AwesomeTALHAwx

    AwesomeTALHAwx
    Expand Collapse
    Yeni Üye

    Katılım:
    13 Eylül 2019
    Mesaj:
    18
    Alınan Beğeniler:
    1
    Katılıyorum. Dinamik olarak ciddi miktarda şıkıştırılmış, 'Loudness War' kurbanı parçaların mottosu ve dinlerken verdiği hissi şöyle tarif edebilirim: 'ya kulağı doldursun işte.' yüksek yoğunlukta gelen ses dalgası, 'aç bişiler, kalitesinin, bilmem nesinin önemi yok, kulağı doldursun işte' mantığıyla masterlanan parçalar. Günümüzde toplu taşımada, arabada, yani dış gürültünün yüksek olduğu mekanlarda insanlar bu müzikleri dinlerken ses yüksek gelsin, insanlar şarkıyı duysun, kısık sesli ve duyulması zor kısımları da duysunlar; otobüste kulaklığınızı taktığınızda sesi yüksek gelsin ki seni o gürültülü ortamdan soyutlasın gibi argümanlarla aklanmaya çalışılabilir belki ancak müzikten çok şey alıp götürdüğü, bu şekilde ayrıca dinleyiciye ve onun kulağına saygı gösterilmediği; en azından insanlara seçim verilmesi gerektiği (isteyen yüksek dinamik aralıkla da dinleyebilmeli) gerçeğini değiştirmiyor hiç bir bahane. Hadi Spotify'ı geçtim, 24 bit hi-res müzik marketlerinden satın aldığınızda da aynı muameleyle karşılaşıyorsunuz çoğunlukla (müzik, içine edilmiş, sıkıştırılmış bir şekilde geliyor). Şarkının ortalama dinamik aralığı yüksek dğeilse 24 bitin ne anlamı kalıyor zaten? 16 Bit'in bile yarısını ya kullanıyorlar onu da kullanmıyorlar hani. Şu son dönemin modası Dolby Atmos surround müzik populerleşmeye başladı. Dolby Atmos versiyonlarının dinamik aralığı çok yüksek olduğundan, normal versiyonlarıyla kıyaslandığında 'oohh be' dedirtiyor. Keşke her albümü çıkarsalar böyle de yüksek dinamik aralıkla dinleyebilsek. Tek sıkıntısı şu an Tidal, Apple Music gibi Dolby Atmos sunan servisler bunu kayıpsız kalitede yapmıyorlar. 6 Kanal ses, 768 kilobit/ sanide'de sunuluyor şimdilik.